Sociaal-emotionele zorg
Leerlingbegeleiding
Voor wie: leerlingen met sociaal-emotionele problemen
Een leerling met sociaal-emotionele problemen kan
begeleiding krijgen van een leerlingbegeleider. Deze geeft advies en/of hulp.
De leerlingbegeleider kan naast een luisterend oor ook praktische hulp bieden.
Hij streeft ernaar binnen maximaal vijf gesprekken het probleem samen met
leerling en ouders op te lossen of, wanneer dit niet lukt, samen te zoeken naar
een externe oplossing (b.v. huisarts, psycholoog, Bureau Jeugdzorg, of bij een
huiswerkinstituut).
De mentor of afdelingsleider meldt de leerling schriftelijk
aan bij het ondersteuningsteam. Leerlingen en ouders kunnen zelf ook contact
opnemen.
De leerlingbegeleiders zijn: mevr. H. van den Bosch, dhr. A.
Bonenkamp en dhr. R. Janssen en mevr. Y. van Bemmel.
Contactpersoon: mevr. Y. van
Bemmel
Leerlingen met een extra
ondersteuningsbehoefte
Wanneer bij de overdracht van leerlingen uit groep 8
van de basisschool, door de groepsleerkracht, aangegeven wordt dat een leerling
extra ondersteuningsbehoefte heeft, worden de ouders uitgenodigd voor een
afstemmingsgesprek. Bij dit gesprek zijn de afdelingsleider en orthopedagoog
aanwezig. Samen met de ouders wordt bekeken welke ondersteuning wenselijk is en
of er door school een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld kan worden.
Contactpersoon: mevr. Y. van
Bemmel
In onze ondersteuningsbrochure geven wij u extra informatie over de wijze waarop wij op het Ludger College sociaal emotionele zorg kunnen aanbieden. U kunt hier informatie vinden over de volgende onderwerpen:
Ondersteuningsteam
Het ondersteuningsteam komt wekelijks bijeen om leerlingen
die door mentoren en/of afdelingsleiders zijn aangemeld te bespreken.
Vervolgens wordt bekeken welk
ondersteuningstraject moet worden gestart om deze leerlingen
zo goed mogelijk te helpen.
Dit ondersteuningsteam bestaat uit ondersteuningscoördinator mevr. Y. van Bemmel, leerlingbegeleiders mevr. M. Poulisse en mevr. M de Graaf, pedagogisch medewerker mevr. C. van Vliet,
orthopedagogen mevr. L. Wullink en mevr. O. van Setten en
jeugdmaatschappelijk
werker mevr. M. Kraaijeveld.
Contactpersoon: mevr. Y. van
Bemmel
Mentor
Voor wie: alle leerlingen
Elke klas heeft een eigen mentor.
Leerlingen die overstappen van de basisschool naar het
voortgezet onderwijs krijgen te maken met allerlei nieuwe zaken: zij krijgen
les in méér vakken van verschillende docenten en in verschillende lokalen.
In het begin is dat even wennen voor de leerlingen en
dan is het belangrijk dat zij met hun vragen bij iemand terecht kunnen. De
mentor is in deze situatie de meest aangewezen persoon.
In alle leerjaren is de mentor het eerste aanspreekpunt
en de vertrouwenspersoon voor de leerling en de ouders.
Verder geeft de mentor studielessen/mentor-Z-uur en
begeleidt hij/zij de klas als leefgemeenschap.
Zorg Advies Team (ZAT)
Voor wie: leerlingen met een complexe sociaal-emotionele
problematiek
Alle scholen voor voortgezet onderwijs in Doetinchem hebben
sinds enkele jaren consultatieteams, ook wel zorgadviesteams geheten. Het ZAT
ondersteunt de school bij het oplossen van complexe problemen bij leerlingen,
waarvoor de school geen kant en klare oplossingen heeft.
Sociaal-emotionele
zorg
Het betreft dan psychosociale en/of psychiatrische
problemen. Het ZAT bestaat uit interne en externe deskundigen. Het team komt
zes keer per jaar bijeen.
Vanuit de school zitten de ondersteuningscoördinator, de
mentor en eventueel de afdelingsleider in het team. De externe deskundigen zijn
de jeugdarts, Jeugd Maatschappelijk Werker, de orthopedagoog en de
leerplichtambtenaar. Op verzoek kan het team uitgebreid worden met andere
deskundigen.
Contactpersoon: mevr. Y. van
Bemmel
Orthopedagoog
Voor wie: leerlingen met specifieke hulpvragen
De orthopedagoog geeft leerlingen met specifieke hulpvragen
op het gebied van welbevinden, gedrag, werkhouding en leren, een tijdelijke
professionele ondersteuning. Dit gebeurt zoveel mogelijk op het Ludger College
zelf.
De orthopedagoog onderzoekt, adviseert ouders, mentoren,
leerlingbegeleiders en afdelingsleiders, onderhoudt contact met externe
deskundigen en geeft begeleiding c.q. (kortdurende) behandeling.
Daarnaast heeft de orthopedagoog op het Ludger College een
adviserende rol met betrekking tot de toelating van leerlingen met specifieke
behoeften en de verdere ontwikkeling van het ondersteuningsbeleid.
Bij ons zijn werkzaam: orthopedagogen mevr. L. Wullink en mevr.
O. van Setten en pedagogisch medewerker mevr. C. van Vliet.
Contactpersonen: mevr. L. Wullink
en mevr. Y. van Bemmel
Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
Jeugdarts en jeugdverpleegkundige van GGD Noord- en Oost-
Gelderland.
Voor wie: alle leerlingen en hun ouders.
De maatschappij verandert en daarmee ook de visie op
gezondheid. Gezondheid is het vermogen je aan te passen, al dan niet met
ondersteuning, aan lichamelijke, emotionele en sociale uitdagingen die op je
pad komen en daarin je eigen keuzes te maken.
Deze verandering van de maatschappij vraagt om een andere
werkwijze. De stelselherziening jeugd gaat uit van méér preventie en
ondersteuning, van versterken van eigen kracht, ont-zorgen en normaliseren en
een integrale aanpak op maat.
Om beter aan te sluiten op deze nieuwe ontwikkelingen,
verandert de Jeugdgezondheidszorg van GGD Noord- en OostGelderland vanaf dit
schooljaar haar werkwijze.
Het belangrijkste gevolg van die nieuwe werkwijze is dat wij
vaker op school beschikbaar zijn voor jongeren, ouders en docenten. Aanvullende informatie kunt u vinden in onze ondersteuningsbrochure. De jeugdarts neemt deel aan het Zorg Advies Team van school.
Contactgegevens:
Jeugdverpleegkundigen: Petra
Keizer, p.keizer@ggdnog.nl
Jeugdarts: Noortje van den Ingh-Bijlsma, n.vandeningh@ggdnog.nl
Heeft u vragen?
U kunt de JGZ bereiken op telefoonnummer 088 – 443 30 00
(voor algemene vragen) of op 088 – 443 31 00 (voor verzetten
van afspraken, alleen tussen 8.00 en 12.00 uur) of per e-mail: jgz@ggdnog.nl.
Jongeren kunnen direct met alle vragen over gezondheid
mailen, chatten of twitteren met een jeugdarts.
Meer informatie hierover vindt
u op de website: jouwggd.nl
Vertrouwenspersonen
Voor wie: leerlingen met klachten over seksueel misbruik,
seksuele intimidatie, fysiek geweld en geestelijk geweld, zoals grove
pesterijen
In ons land zijn enkele onderwijsinspecteurs belast met de
opdracht op te treden als vertrouwensinspecteur, en wel voor klachten over
seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek geweld en geestelijk geweld,
zoals grove pesterijen. Dat geldt ook voor signalen over discriminatie,
onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, e.d.
Het landelijke telefoonnummer voor de vertrouwensinspecteurs
is: 0900-1113111.
Er zijn op onze school enkele vertrouwenspersonen
aangesteld, die in eerste instantie de klachten behandelen.
De vertrouwenspersoon probeert eerst te bemiddelen.
Lukt het niet een oplossing te vinden, dan informeert de
vertrouwenspersoon na overleg met de rector de vertrouwensinspecteur.
Vertrouwenspersonen handelen met de grootst mogelijke
zorgvuldigheid.
Vertrouwenspersonen: mevr. A. Paumen en dhr.
J. Jacobs
Beter Omgaan met Faalangst (BOF) leerjaar 3
Voor wie: faalangstige leerlingen uit leerjaar 3
Ongeveer tien procent van de leerlingen in het voortgezet
onderwijs heeft last van faalangst. Dit houdt in dat ze door hun angst om te
falen zo zenuwachtig of gespannen zijn dat ze slechter presteren op school dan
ze eigenlijk zouden kunnen. Het doel van bovengenoemde training is om de
leerlingen hulp te bieden bij het leren omgaan met faalangst.
Mentoren kunnen leerlingen bij wie ze faalangst vermoeden,
aanmelden voor de faalangsttraining. Ouders worden samen met hun kind uitgenodigd voor een
informatieavond. Zij beslissen of hun kind wel of niet deelneemt aan de
training.
De training zelf bestaat uit een achttal bijeenkomsten in de
tweede helft van het schooljaar.
De training zelf bestaat uit een achttal bijeenkomsten in de tweede helft van het schooljaar. Deze training wordt gegeven door mevr. C. van Vliet en mevr. M. de Graaf.
Contactpersoon: mevr. C. van Vliet
Sociale Vaardigheidstraining (SOVA) leerjaar 2
Voor wie: minder sociaalvaardige leerlingen uit leerjaar 2
Voor sommige leerlingen is het niet vanzelfsprekend dat zij
gemakkelijk contact maken. Leerlingen die sociaal minder vaardig zijn, kunnen
een sociale vaardigheidstraining op onze school volgen.
Tijdens deze training krijgen leerlingen handreikingen
aangeboden om gemakkelijker om te gaan met bijvoorbeeld verlegenheid, het
innemen van een eigen plek en de weerstand in sociale contacten.
In overleg tussen mentor, leerling, ouders/verzorgers,
schoolorthopedagoog en soms externe hulpverlening wordt besloten of een
leerling deze training van ongeveer acht bijeenkomsten gaat volgen.
De training in leerjaar 2 wordt gegeven door mevr. C. van
Vliet en mevr. M. de Graaf.
Contactpersoon: mevr. C. van Vliet
U kunt hier onze ondersteuningsbrochure downloaden.